Tuesday, March 4, 2008
confession====>confusion??
yep2,mid-semester break is just around the corner.i can't wait to go back to my hometown.rindunye nak pusing lake garden waktu petang dan juge malam.saya suke pusing waktu siang sebab time tu da tak panas,so tak rasa bahang matahari.waktu malam pon best juge round2 lake garden,tengok lampu2 yang MPT letak kat pokok2 tepi jalan.kepada sesiapa yang tak pernah sampai ke Taiping lake garden,sila2 la ke sana.u won't regret it!saya memang tak sah kalau balik taiping,tak pusing lake garden.tu suda menjadi satu kemestian aa.if tak pusing,rase cam tak lengkap je weekend saya kat taiping.

tapi,ade certain orang yang asal taiping,tapi tak suke taiping.maybe sebab taiping ni tak macam bandar-bandar besar yang laen kot.kat taiping takdak shopping malls besar2,takdak wayang (actually banyak je wayang kat area taiping zaman dulu2,but sekarang sume wayang da tutup).maybe diaorang selesa dengan tempat yang ada shopping malls,wayang.simply put,diaorang more interested with places yang banyak tempat untuk hang out,shopping (best!!) etc.tu hak masing2 la kan.cume bagi saya,biar jauh mana saya merantau (haha,tak la merantau sangat kot,paling jauh pegi pon sampai melaka jek time intern...=P),taiping tetap di hati.dan saya bukan keseorangan.ade satu website ni cite pasal interesting places at taiping.this is the website, taipingtalk.kat website ni ade byk response pasal orang2 yang berasal dari taiping,menetap kat tempat lain,tapi diaorang still rasa taiping is the best place among all places.=)

erk...rasanye saya ni da tak sabar2 nak cuti ni.tibe2 macam semangat cite pasal taiping.tukar topic pulak.semalam ada test 1 ADS (Advanced Database System), 4-5pm.huwa,saya tatau aa ape yang saya jawab time test.naseb baek lecturer ADS begitu baek hati,test semalam yang sepatutnye tak boleh refer any notes tibe2 bertuka menjadi open-book test..takde la rase berdebar hati.dan naseb EXTRA baek juge saya terfikir nak bawak notes.ikut logik,buat ape nak bawak notes time pegi test kan,bukannya boleh refer notes pon bile test.instinct saya betul pulak semalam.still,bile tengok soalan,ada yang boleh jawab.ada yang 50-50,tak sure jawapan saya betul ke tak.yang paling sedih,last question saya tak sempat nak jawab.AaAaaaaAAaaAa!!!saya sempat tulis satu line coding je...the rest,line2 kosong.keciwa gile saya semalam.tapi nak buat macam mana,tak cukup masa nak jawap.saya spent too much time dekat first question where i had to draw a diagram.tah la,test 1 ni macam ding dong...toink-toink...aaa,apekah??

by the way,semalam berlalu sesi confession between saya dan seseorang.for me,it's better if we confess rather than keeping everything inside us.biar clean and clear antara kita dan orang sekeliling kita.kita luahkan rasa tak suka,marah,benci,meluat,sakit hati,sayang,cinta,rindu dan segala jenis perasaan yang kita ada dalam diri kita.biar semua orang tau supaya tidak berlaku sebarang jenis kekeliruan @ confusion.kadang2 kebenaran akan menyakitkan,tapi lebih baik sakit sekarang.saya prefer sakit sekarang.saya suka orang sekitar saya berterus terang dengan saya sebab saya cuma akan berterus terang dengan diaorang.if nak cover2,susah aa kot walaupun saya tau kita orang melayu ni jenis indirect (sape belajar International Business, u guys must know this....huhuhu~).orang melayu berbeza dengan bangsa berkulit putih ataupun lebih dikenali sebagai mat salleh (kenape mat salleh...can anyone explain to me??).setahu saya bangsa kulit putih, diaorang memang jenis direct je bile berkomunikasi dengan orang sekitar diaorang.contohnya,bile diaorang rasa idea seseorang tu tak bernas,diaorang straight forward cakap dekat that person yang idea dia tak bagus.takde nak buat ayat kunun2 idea that person tu bagus,cume kene ade improvement.bagi saya,certain things memang kita kene direct,tak perlu nak cover2 anything sebab memudahkan komunikasi.

lain pulak dengan orang melayu.kita dibesarkan dengan environment di mana if kita cakap direct,kita dianggap sebagai kurang sopan @ rude.sebab tu kita ade pantun,gurindam,sajak,syair dan pelbagai jenis cara untuk menyampaikan niat tersirat kita.kita dibiasakan untuk tidak berterus terang if benda yang kita nak bicarakan mungkin akan menyakitkan hati orang lain..tapi rasenya if kita nak discuss pasal benda2 yang baek such as marriage pon,orang melayu tak straight forward kan.time nak meminang,siap berpantun antara rombongan meminang dengan family belah perempuan.tapi bagi saya,tu adalah salah satu keindahan budaya melayu.and i'm sure other races have their own special values about their cultures as well.tapi saya kurang pengetahuan pasal budaya masyarakat cina dan india.insyaAllah saya akan cuba menambah pengetahuan saya pada masa akan datang..(",)

as a conclusion (da macam documentation untuk project daaa~),saya nak orang sekeliling saya berterus terang dengan saya so that saya dapat berterus terang dengan diaorang balik.if ada rasa tak puas hati,boleh bagitau saya.saya tak marah sebab saya pun manusia macam orang lain.saya ade kelemahan yang saya perlu perbaiki.the only way saya dapat perbaiki diri saya ialah dengan mendengar respon dari orang lain sekitar saya.insyaAllah,saya cube menjadi seseorang yang better untuk diri saya dan juga orang lain.tu la gunanya hidup kan,berubah menjadi seseorang yang lebih baik dari segala segi.

hua..da dekat pukul 7.saya nak bersiap sedia untuk membersihkan diri.malam ni nak siapkan slides untuk seminar FYP esok.mintak-mintak esok saya tak tergagap depan lecturers time buat presentation.risau rasa hati ni..isk2~

(saya rasa saya seorang escapist,which is one of the Piscean characteristics.laen yang saya nak cite kat blog ni,laen pulak yang saya taip.tapi,bagus jugak kan.mana tau ape yang saya taip,bakal menyakitkan hati orang-orang di sekeliling saya...=])

 
posted by HidayahSham at 5:43 PM | Permalink |


4 Comments:


  • At March 4, 2008 at 9:04 PM, Blogger PurpleStarz

    wow panjgnya isi...anyway good luck for seminar esok..hehhehe

    tersentuh baca ttg terus terang nyer topik..well sometimes kite kene terima yg ada org susah nak berterus terang then org yg berterus terang plak akan dikatakan macam2...mulut celuparlah..mulut takder insuranslah...yg ptg juz be ourselves.terus terang jer bila rasa perlu n pedulikan kata org.yg penting kita tak rasa bersalah krn tak berterus terang....well every people have their own right to judge others and no one can stop them to do so...

    byk taip plak...

     
  • At March 4, 2008 at 11:48 PM, Blogger HidayahSham

    yep,u're right rox.but for me la kan..it really depends on the situation jugak if we want to be direct with people around us.sometimes kene consider aa situation tu mengizinkan kite berterus terang ataupon sebaliknya.

    actually,ade pros and cons bile berterus terang ni.tapi bagi saya,saya prefer orang sekeliling saya berterus terang dengan saya.laen orang laen cara kan.

    saya pon kadang-kadang fikir 2 3 kali before nak berterus terang dengan orang.mana tau,orang akan terasa hati dengan saya.if boleh,nak elak la dari jadi camtu.hidup ni bukan untuk buat musuh,tapi untuk cari kawan..:)

     
  • At March 5, 2008 at 1:22 AM, Blogger awie

    adus...cam rasa berada di situasi yg sama lak..confused kan nk ckp...tapi kalu x cakap orang tu tak tau..so camna...end of my story pun aku cakap je .....at least her noe wat hv her done and ntah la........

     
  • At March 5, 2008 at 1:38 PM, Blogger HidayahSham

    Awie..kalo aku,aku akan cuba untuk berterus terang dengan cara yang tak melukakan hati mana-mana pihak..tapi kadang-kadang tu aku terlaser aa jugak..bila da marah sangat.kepada sesape yang aku pernah terlaser,tolong maafkan aku..aku hanya manusia biasa yang sering melakukan kesilapan,dan cuba untuk memperbaiki diri..

    'maafkan kami..teng teng teng..'