Tuesday, February 12, 2008
Cuti+Laptop Rosak+FIRE ALARM
cuti CNY baru abis.this time cuti rasanye biase2 aje sebab takdak benda yang menarik.sumenya biasa2 aja.saya gerak balik ke taiping hari rabu petang.sepatutnye, saya balik awal, dalam pukul 3.00.ikut plan nak balik dengan angah+anak kawan ayah yang bawak keta.tapi last minute angah call cakap keta ade problem yang saya sendiri tak sure.yang pastinye keta tu tak dapat bergerak.

disebabkan nak balik jugek pada hari yang same, saya nekad untuk naek bas.time tu da pukul 3 lebih nak dekat pukul 4.mintak saza antarkan sampai depan main entrance UTP,tunggu bas dr lumut nak ke ipoh.kat bus stand ade aa lebih kurang 10 orang yang tunggu bas gak.after 10 minutes,bas sampai.selamat bas tak penuh,so saya dapat le seat.

dalam pukul 4.15 kot sampai medan kid@kit,ipoh.uwaaa...ramainye orang kat bus station!!!saya da terdetik dalam ati tiket bas direct dari ipoh ke taiping mesti da sold out.dan memang tekaan hati saya betul.sampai je dekat kaunter, da terpampang note: 'Tiket Habis'.saya start fikir camne saya nak balik.satu-satunye jalan untuk balik ialah dengan menaiki bas lompat-lompat or dengan erti kata lain kene tuko-tuko bas.mule-mule kene naik bas dari ipoh ke kuala kangsar, then dari kuala kangsar kene naik bas lain ke taiping.so amik keputusan naik bas lompat.yang buat saya menggelabah kat bus station bile bas yang sepatutnye pegi ke kuala kangsar tak muncul-muncul.if ikut die punye jadual perjalanan, setiap 15 minit akan ada bas ke kuala kangsar.tapi that day, satu bas pon takdak.saya da cuak.nak call ayah,ayah tengah sibuk buat keja.saya tunggu punye tunggu, dalam pukul 5 baru sampai bas.rupe-rupenye, ramai orang tunggu bas nak ke kuala kangsar gara-gara tiket bas direct ipoh-taiping da sold out.waaa...agak seksa aa nak naik bas sebab kene berebut-rebut.isk2,rakyat Malaysia termasuk saya adalah orang-orang yang tak sabar.kene belajar untuk bersabar aa lepas ni.semuanya sebab risau tak dapat seat dalam bas.tapi nasib saya masih baik sebab saya still dapat seat.tapi bas sesak gile,sampaikan tak rasa langsung air-cond.so bayangkan betapa seksanya kami dalam bas sementara nak sampai ke kuala kangsar.panas gile aa badan ni,panas sebab tak rasa air cond dan juge kerenah orang-orang dalam bas.

tapi selamat la on the way nak ke kuala kangsar,makin lame makin ramai orang yang turun.bile da kurang orang dalam bas, baru la terasa air-cond.dalam pukul 5.30 sampai bus station kuala kangsar.kene cari bas yang ke taiping pulak.selamat la ade bas pukul 6.bas yang ke taiping ni jenis open air,tak gune air-cond.so memang sejuk aa sampai rasa nak tidur je dalam bas sebab badan memang amat letih.dan disebabkan bas tu open air, terasa cam extra laju lak driver bawak bas.tapi time tu saya tak fikir ape-ape yang buruk selain nak sampai rumah,tidur.dari kuala kangsar ke taiping rasanye amik masa dalam sejam tapi saya turun dekat changkat jering sebab lagi dekat dengan rumah.dalam pukul 6.30 sampai changkat jering.turun dari bas, rasa super duper letih.tunggu ayah dekat bus stand.ayah sampai 5 minutes later.dalam kete tak dapat nak sembang lama-lama dengan ayah sebab mata da separuh tertutup.nak sampai rumah cepat!!

bila da sampai rumah, terus mandi, then baring atas katil...zZzzZzZzZz.tak fikir ape-ape selain nak tidur dengan nyenyaknye.esok baru nak fikir ape nak buat sepanjang cuti.ikutkan tak banyak pon dapat buat since laptop saya rosak!!!!tensionye!!!tapi laptop tu rosak sebab saya jugak yang silap godam folder dalam laptop tu.so padan muke saya..isk3~disebabkan cuti CNY,kedai yang saya selalu hantar repair laptop tutup sepanjang cuti.tapi yang peliknya owner kedai tu berbangsa india.maybe dia nak spend the holiday dengan family dia,tu pasal dia cuti lama.huwaaa..saya cuber berfikiran positif.but it didn't help sebab saya kene guna laptop jugek.tapi nasib la uncle yang repair laptop saya tu amat prihatin.dia sanggup repair laptop saya walaupun pada hari ahad.lega skit ati ni bile laptop da ok.tapi,bile balik utp,saya try gune wireless...TAK BOLEH!saya tension balik...sebab kalau wireless,sungguh tidak terbatas kuasa saya untuk melayari internet.if gune LAN,tak boleh bukak youtube..wuuu,keciwa2~disebabkan rasa tidak puas hati laptop saya tak boleh gune wireless,rasanye this weekend nak balik taiping balik untuk repair laptop.hurm~

ikutkan saya nak balik UTP hari ahad, tapi mama risau banyak lori kat jalan lama, so mama suruh je saya balik isnin pagi.and since isnin pagi saya takdak class,saya pon ikut je cakap mama.saya sampai UTP dalam pukul 11.sembang-sembang dengan mama+ayah+angah.dalam pukul 12 lebih mama+ayah gerak balik taiping.saya pon melakukan senaman tambahan dengan menaiki hostel 5 tingkat dengan beg-beg.sampai bilik, saza takdak sebab dia pegi maybank.cik yun jek yang ada.amik kunci bilik kat cik yun, masuk bilik,terus baring.lame sikit saza pulang.saza ajak masak ramai-ramai.saya dengan cik yun setuju jek sebab masing-masing malas nak turun lunch kat bawah.saza nak masak sayur goreng,scrambled egg, sardin.mule-mule cik yun dengan saza je memasak sebab saya duk sibuk unpack barang-barang.bile saya da settle dengan keje saya, baru saya join diaorang.

time saya join, diaorang da siap masak scrambled egg dengan sardin.tinggal nak masak sayur goreng jek.saya tolong aa potong-potong sayur.kami masak gune portable stove yang gune tin gas kecik tu.disebabkan tak banyak periuk,kami gune 1 periuk untuk masa 3 lauk yang berbeza.so setiap kali lepas habis masak satu lauk, kena basuh periuk dulu.rasenye lepas masak sardin, cik yun basuh periuk untuk masak sayur goreng.lepas basuh kitaorang terus letak periuk atas stove,tak keringkan langsung sebab ingat api boleh keringkan periuk tuh.sungguh malas kami bertiga.miahahaha.time tuh tak perasan lak api kuat.bile tengok periuk da berasap, kitaorang masukkan butter.sikit je butter yang kitaorang masukkan dalam periuk..tapi, tibe-tibe periuk tu berasap.mule-mule ingatkan asap biase.kitaorang pon buat slumber jek.makin lame, asap makin tebal.saza+cik yun angkat periuk dari stove, periuk tu makin berasap.dapur da penuh dengan asap.bilik saya+saza paling dekat dengan dapur.pintu bilik pulak terbukak.asap pon berkepul masuk dalam bilik.saya terus tutup pintu bilik sebab taknak bagi asap masuk dalam bilik.dalam otak saya da terfikir if nasib kitaorang tak baik, asap maybe akan trigger fire alarm.dan memang betul,tak lama lepas tu loceng kebakaran pon berbunyi dengan nyaringnye.time loceng bunyi,kitaorang terus padamkan api,basahkan periuk.masing-masing da cuak gile.kitaorang tatau nak buat ape.kecut perut kitaorang takut kene marah disebabkan membuat kebisingan kat hostel secara tidak sengaje.=(

dalam kekalutan,saya usha kat tingkap.saya ternampak sorang security guard berjalan ke arah blok kitaorang.'suda,jangan kata kene marah pulak dengan pak guard ni',hati saya terdetik.bagitau saza+cik yun pasal kedatangan security guard ke blok kitaorang,sume kecut.risau gak kot-kot kene marah.tapi cam tak logik la kot sebab mane guard tu tau rumah mane yang trigger fire alarm.rupe-rupenye,guard tu deactivatekan fire alarm tu dari terus berbunyi.huwaaa....lega hati kitaorang.tapi kami bertiga jenis tak mudah putus asa.miahahaha.kami terus memasak walaupun dalam hati risau kot-kot periuk tu bakal menghasilkan asap tebal.kami mengambil langkah berjaga-jaga dengan membuka api yang paling kecik.dan Alhamdulillah,kali ni kami berjaya memasak sayur goreng tanpa menimbulkan sebarang bunyi nyaring.berjaye..berjaye!!!!

petang tadi call mama...cite ape yang jadi kat kitaorang pasal fire alarm.mama gelak je dengar cite saya.huhuhu,tu la kat rumah taknak tengok mama masak.ni bile memasak sendiri, cuak bile tibe-tibe periuk berasap gile.mama cakap sebab periuk tu terlampau panas,tu yang berasap lebih.takpe,sekarang kami dah mendapat pengalaman yang amat menarik berkaitan memasak.hopefully pengalaman ni akan memberi kami lebih keyakinan untuk memasak lagi pada masa akan datang..miahahahaha~

waaa...entry kali ni memang panjang berjela la pulak.maybe sebab sekarang otak saya amat produktif time tengah malam.tapi yang peliknya time kat kelas slow.hish,tak bagus tak bagus.saya stop sini, nak tidur dulu.esok ade satu kelas je.heaven!!!!huahuahua...=P
 
posted by HidayahSham at 11:24 PM | Permalink |


4 Comments: